Skip to content Skip to footer

Jooga

Jooga on mielen liikkeen pysäyttämistä, keskittymistä ja itsensä kehittämistä. Jooga antaa parhaimmillaan keholle ja mielelle lisää liikkumatilaa. Yksi nauttii asanaharjoittelun venyttävästä ja voimistavasta muodosta ja toinen haluaa hiljentyä meditoiden ja keskittää mieltään pranayama (hengityksen ohjaus) harjoittelun parissa. Jooga voi olla myös elämäntapa, joka sisältää paljon filosofiaa, tietoa, oppeja ja harjoituksia itsensä kehittämiseen. Meillä kaikilla on oma tarkoituksemme harjoittaa joogaa. Jokainen tarkoitus on tärkeä ja vie eteenpäin tiellämme joogan maailmassa. 

Valotilan joogaharjoitukset ovat kokonaisvaltaisia mielen ja kehon harjoituksen yhdistelmiä, jotka tuottavat rauhaa ja hyvinvointia osallistujilleen. Valotila tarjoaa monipuolisen valikoiman erilaisia joogatunteja. Lukujärjestyksestä löydät lempeää joogaa, Yin joogaa ja dynaamisia vinyasatunteja. Valotila studiolla pääset osallistumaan myös lämpö – ja ilmajooga tunneille. Tunneilta löytyy kaikille osallistujille alustat ja muut tarvittavat apuvälineet, mutta voit ottaa mukaan myös oman joogamattosi. 

Joogatunteja pidetään Valotilassa ja maanantaisin Hämeenlinnan Lyseon koulun alasalissa.

Joogatunneille voit osallistua kurssina, kertamaksulla tai kymppikortilla.

  • kertamaksu on 15 €
  • kymmenen kerran sarjakortti 110 €

Kymppikortti on voimassa 3kk.

Tunnit voi maksaa etukäteen verkkokaupassa tai liikuntasovelluksella, mutta maksu paikan päällä onnistuu myös hyvin. Maksutapoina verkkokauppa, käteinen, maksukortti, Smartum, Edenred, ePassi ja Eazybreak. Maksa tunti >>

Muistathan varata paikkasi Valotilassa ja Lyseon koululla pidettäville tunneille varausjärjestelmän kautta. Varaa tunti >>

Tuntikuvaukset

Lempeä jooga - Seasonal Flow

Tämä tunti venyttää, avaa ja rauhoittaa sopien jokaiselle. Lempeä jooga on nimensä mukaisesti lempeä ja rauhallinen kehon ja mielen harjoitus. Tunti vapauttaa mielen sekä kehon kireydet ja antaa tilaa hengittää vapaammin. Tunti etenee omaa kehoa ja hengitystä kuunnellen. Lempeä jooga sopii erinomaisesti myös ensimmäiseksi jooga tunniksesi tai osaksi viikkosi kehonhuoltoa ja palautumista edistävää ohjelmaa. Lempeillä joogatunneilla harjoitus seuraa vuodenaikojen vaihtumista ja tunnit rakentuvat erilaisten teemojen ympärille.

Yinjooga

Yin jooga tunnilla maadoitamme itseämme harjoitukseen ja asetumme asanaan pitkään ja hartaasti. Lempeä ja rauhallinen joogamuoto rauhoittaa kehoa ja mieltä. Yinjooga tähtää rentoutumiseen ja turhasta luopumiseen. Asanoita avustetaan ja tuetaan erilaisin apuvälinein, joiden avulla asennosta ja olemisesta saadaan mahdollisimman miellyttävää. Yinjooga on parasympaattisen hermoston harjoitus, joka auttaa meitä rentoutumaan, laskemaan sydämensykettä, pidentämään hengityssykliä ja  vähentämään stressihormonien määrää. Tietoinen läsnäolo ja meditatiivinen asanaharjoittelu auttavat sidekudoksia saavuttamaan paremman joustavuuden. Asanaharjoittelu tehdään istuen, maaten ja seinää apuna käyttäen. Tämä tunti soveltuu jokaiselle joka uskaltaa pysähtyä.

Ilmajooga

llmajoogassa tunnilla käytetään apuna katosta riippuvaa joogaliinaa. Kangas tukee harjoitustamme ja edesauttaa kehoa ja mieltä vapautumaan kireydestä. Kankaan avulla ja painovoimaa uhmaten löydämme aivan uusia puolia joogaharjoituksesta. Ilmajoogatunnilla harjoittelu tapahtuu perinteisesti matolla, osaksi liinan tukea apuna käyttäen tai kokonaan liinan varassa roikkuen. lIlmajoogan avulla saat uudenlaisen lähestymistavan asanaharjoitteluusi ja näkökulman asanoiden linjaamiseen.  Tunneilla edetään rauhallisesti ja jokainen yksilöllisesti huomioiden. Joogaliinan korkeus asetetaan harjoittelijalle sopivaksi. Ilmajoogatunnille osallistutaan pitkähihaisessa paidassa ja housuissa, sekä ilman koruja. Näin huolehdimme kaikki kankaiden hygieniasta ja kunnosta. 

Lämpöjooga

Lämpö joogatunnilla sali lämmitetään noin 28 asteen lämpötilaan. Lämmitetty sali yhdistettynä fyysiseen joogaharjoitukseen saa ihon helmeilemään hiestä. Onkin tärkeää huolehtia nesteytyksestä. Tunnille on hyvä ottaa mukaan juomapullo ja hikipyyhe. Salin lämpö edesauttaa lihasten, nivelten ja koko kehon lämpenemistä ja harjoitus tuntuu voimakkaammalta. Lämpö myös mahdollistaa syvemmän venyvyyden, miksi onkin tärkeää keskittyä ja kuunnella kehoaan tarkasti välttyäkseen ylirasitukselta.

Yoga for Warriors

Tunti on dynaaminen, voimakas ja vahva, kuten soturikin. Harjoitus kutsuu sinut etsimään iloa, syleilemään epävarmuutta haasteita kohdatessa ja oppimaan uutta matkatessasi nöyränä joogan tiellä. Tunnille ovat tervetulleita kaikki joogasta tai fyysisestä harjoittelusta kiinnostuneet. Tämä tunti antaa mahdollisuuden tutustua joogaharjoittelun keholliseen puoleen: voimaan, kestävyyteen, liikkuvuuteen ja kykyyn luottaa omaan ruumiiseen  ja mieleen.

Mielen harjoitus tapahtuu kuin varkain sinnikkyyden ja uuden oppimisen kautta. Leikkisyys maustaa harjoituksen. Asanaharjoitus sisältää vinyasaosuuden, jossa liike ja hengitys yhtyvät, vieden meitä asanasta asanaan.

Yin&Yang - tasapainon jooga

Tämä joogatunti yhdistää lempeästi voiman ja liikkuvuuden, sekä toiminnan ja rauhoittumisen. Tunnilla vuorottelevat dynaamiset asanaharjoitukset ja pysähtymisen tila, jossa annetaan keholle ja mielelle aikaa vain olla. Tämä tunti on kuin elämä itse. Sitä varten tarvitsemme molempia energioita voidaksemme hyvin ja löytääksemme tasapainon. 

Valotilan studio

Aulangontie 44

13220 Hämeenlinna

Yhteystiedot

eva@younga.fi
Puh. 044 978 0083

Valotila © 2020 All Rights Reserved